Pro ideální odpověď na tuto otázku je důležité si ujasnit pár bodů, podle kterých vše lépe vykrystalizuje. Zkus si položit několik dotazů, které tvé těžké dilema ulehčí.
Polož si tyto otázky:
- Kde budeš jezdit? Silnice / cyklostezka / terén / technický náročný terén? Podstatné je si uvědomit i nějaký poměr, kde se chceš vyskytovat nejčastěji. U sjezdového speciálu si užiješ skvěle bike parky, ale chceš použít kolo i na výlety s rodinou? To pak nebude ten pravý stroj pro tebe. Pravděpodobně se poohlídneš po trailovém nebo enduro kole jako po vhodném kompromisu. To je jen malý příklad. Naopak pokud budeš mít XC horské kolo na výlety, tak dropovat 3 metry v bike parku by mohlo bolet. Inu první otázka udává směr.
- Celková představa o novém kole? Tady je dobré být co nejbarvitější! Řekni si, co bys na kole rád měl a naopak. Co ti na kole bude radost kazit. Aktuální častý příklad je teleskopická sedlovka. Jednoduše ti dodá patřičný komfort ve sjezdech, který je často doslova k nezaplacení. Orientuješ se ovšem na výkon a traily pro tebe nejsou stěžejní? Tady právě neušetříš gramy pro lepší efektivitu. Vždy se ale můžeš dopídit k nějakému vhodnému kompromisu. Už existují např. lehké XC karbonové teleskopky. Ty ti usnadní sjezdy, ale zároveň neváží tolik. Obdobně si můžeš probrat klady a zápory na další komponenty a moderní prvky nebo se s někým o nich poradit. U nás na prodejně nebo na drátě je vždy někdo na tvůj dotaz ready.
- Kolik plánuješ najezdit km? Otázka, která může dobře vyfiltrovat ideální komponentové složení a následný poměr cena/výkon. Chceš se orientovat v kolech s nájezdem několika tisíc kilometrů ročně? Pak jistě uvítáš precizněji provedené komponenty, které budou lehčí a tvá jízda bude komfortnější a rychlejší. Prozradím ti podstatnou informaci, ke které většina lidí dříve nebo později stejně dospěje. „Pořizovat levné kolo je drahá záležitost!“ Jakmile tě kolo chytne a to mi věř, že chytne, tak se budeš dívat na lepší osazení pro pohodlnější jízdu.
Teď už víš kudy se vydat? V dnešní době je nespočet možností. Pojďme se kouknout co nám horská kola mohou dopřát a jak vybírat?
Hardtail
Kategorie kol, se kterou asi každý cyklista začínal. Jedná se o kola s pevným rámem a ve většině případů obsahují odpruženou vidlici. Velké cenové odstupňování ti dovolí vybrat si ideální stroj finančně i výkonostně. Začínáš s koly bez velkých ambicí? Postačí ti základní varianta na pár kilometrů kolem baráku nebo naopak vyhledáváš lehoučký a zároveň tuhý závodní speciál? Oboje najdeš vždy u nás. Podstatnou kategorií jsou ENDURO Hardtaily. Ty dobývají srdce nejednoho novodobého bikera, jelikož se ke svým oblíbeným trailům dostaneš pohodlněji, levněji a s lehčí servisovatelností. Proto jsou řešením mnoha bikerů.
XC Hardtail
Nabídka horských kol s pevným rámem je vskutku široká a nesmírně obsáhlá. Asi nenajdeš nikoho, kdo by takový kolo nikdy nepoužil. Spadají sem jezdci, kteří vyjedou na kole 3 krát za rok, ale i XC závodníci, kteří potřebují výkonný stroj a každé otočení pedálem promění ve zlato. Mezitím je vskutku velký rozdíl. Proto jsme rádi, že můžeme spolupracovat s firmou
TREK. Ta dokáže zařídit
pohodlné kolo na výlet kolem komína, ale i XC závodní speciál, který ti dodá komfort i potřebnou efektivitu na XC tratích.
XXS (26“ kolo)
XS (27,5“ kolo)
Zvažuješ stále
výlety/trail? Pořád si myslíš, že to máš
50/50? I pro tebe máme jasné východisko! Je to nová řada kol
TREK Marlin. Toto kolo je stvořeno, aby tě zabavilo kdekoli.
Geometrie je krásně udělaná i na delší výlety aneb žádné extrémní enduro úhly. Přesto delší přední rámový trojúhelník zařídí skvělou jistotu na trailech. V kombinaci
s krátkým představcem a širšíma říditkama ti dodá výtečné manevrování kdekoli budeš svištět. I teleskopická sedlovka je zde výhodou pro trailové ridery. Toto kolo chceš, jestli začínáš a nevíš, kudy se vydáš od samotného začátku!
Samozřejmě Marlin neokouzlí každého. Očekáváš výkon a kvalitní osazení?
Máš rád hodně nadupaných kilometrů za den nebo se vidíš na startu maratonu případně XC závodu? Tak tady si určitě vybereš.
TREK X-Caliber nadchne právě tebe, jestli se rád vydáváš do neznáma a najíždíš desítky kilometrů svižnou rychlostí. K tomu ti pomůže kvalitní jednopřevodníkové řazení. Pohodlí v terénu také u většiny modelů zajišťuje vzduchová, plně nastavitelná vidlice. Precizně vyvedený hliníkový rám dodává kolu krásný vzhled. To vše dostáváš za velmi přijatelnou cenu.
Ti nejnáročnější budou zbožňovat karbonovou lahůdku
Procaliber. Lehká váha karbonu je známý fakt. Navíc toto kolo je perfektně tuhé a skvěle tlumí nerovnosti. Všemu významně napomáhá nejen charakteristická vlastnost vláken karbonu, ale i tlumící prvek ISO Speed. jehož umístění je vymšleno jednoduše, aby tvé nohy neschytaly otřesy z nerovností. Proto můžeš jet pohodlněji a rychleji bez únavy chodidel. U závodů na těžkých tratích, ale i při delších výletech oceníš získaný komfort. Ohromná výhoda je nastavitelná vzduchová vidlice již od základních modelů, jednopřevodníkový precizní systém a unikátní rám. Komponentové sady se dále dimenzují, aby si vybral i naprostý fajnšmekr.
ENDURO Hardtail
Pevná endurka jsou samostatnou kategorií oprávněně. ENDURO bez kompromisů za přijatelnou cenu, s výbornými vlastnostmi a jednoduchým servisováním, tak bychom nazvali model Roscoe. Jasně dostáváš pevný rám. Přesto máš kolo, které tě skvěle naučí techniku jízdy v terénu, jelikož “neodpouští“ chyby. Přitom se o něj kvalitně postarat nebude prekérka. Cena je také přijatelnější oproti celoodpružené verzi. Geometrie se blíží i tomu nejstriktnějšímu hráči na traily. Myslím si, že jsem vyjmenoval prosté a nezpochybnitelné důvody proč hodně lidí volí takový hardtail. Navíc na výletech s rodinou raději plynule a pohodlně šlapeš než by si měl celou cestu prohoupat.
Celopéro
Celopéra hýbou světem. Proč taky ne? Jede se ti pohodlněji. Navíc odpružená zadní stavba ti mnohé odpustí. Díky ní se technickými úseky prořítíš rychleji. Co tě ohromí? Nekonečné možnosti u těchto krasavců. XC Fully, jsou hbité, ale pohodlné zároveň. Trailové speciály ti dodají skvělý kompromis cestou nahoru i cestou dolů a ty si užiješ zábavu v obou směrech. ENDURO traktor tě nenechá na holičkách. Tady hodně přemýšlej, co si odpovíš na výše zmíněné otázky. Pro volbu celoodpruženého kola, by ovšem mělo padnout jednoznačné: chci být co nejvíce v terénu. Technickými terénními prvky nakrmíš své nové odpružení nejlépe. Tak co tu tedy máme?
XC Full
Stejně jako u XC hardtailu jsou opět dvě zajímavé varianty. Začnu tou pohodlnější. TOP Fuel. Kolo, které s tebou hravě stráví den a ty se budeš pohodlně pohybovat po všech single trailech a budeš se kochat krajinou kamkoli se vydáš. Toto kolo je výtečnou vstupní bránou do světa celoodpružených biků. Adekvátní zdvihy 120/110 mm, geometrie na pomezí XC/Trail a skvěle propracované detaily tě nadchnou i v nějakém tom sjezdíku a na delších trasách si budeš hovět jako v bavlnce.
Supercaliber je zbraní pro ty nejrychlejší. Světové XC tratě kompromisy netolerují. U tohoto kola je taky nečekej. Vše je připraveno na ohromný výkon. U Supercalibra se snoubí pohodlí fullu a hbitost hardtailu. To je důvod proč se hravě dostaneš na vrcholy, kam by ses škrábal hooodně dlouho. Navíc z kopce ti pomůže 60mm aktivního zdvihu. Díky systému bez přepákování je toto kolo ohromně tuhé. Pohodlí v terénu splní jednoznačně lépe než hardtail. Naopak šlapat budeš efektivněji než na fullu. Tady si myslím, že více argumentů není nutné. Shodneme se?
S (27,5“ kolo)
S (29“ kolo)
M (29“ kolo)
M/L (29“ kolo)
L (29“ kolo)
XL (29“ kolo)
XXL (29“ kolo)
Trail Full
Tady máme taky dva zajímavé hráče ve hře. Jde o stejnou modelovou řadu, ale 2 generace vcelku rozdílných kol. Začněme tím univerzálnějším a tím je Fuel EX 5. generace. Kolo, které svou hbitostí je blíže XC modelům, ale zároveň tě nezradí ani na žádném trailu je skvělým parťákem pro kohokoli, kdo nepreferuje jen jednotnou zábavu. Celodenní výlet nebo lehčí den v bikeparku případně na horách hravě zvládneš, díky jeho univerzálním zdvihům 140/130 mm. Dolů se bude otáčet, jak ty pískáš nebo spíš kam se pohneš. Nahoru se šlape až překvapivě hravě a efektivně.
Fuel EX 6. generace dostojí pověstí staršího brášky také. Tady na letošní rok přibyl zdvih na konečných 150/140 mm. To není jediná změna. Navíc dostaneš několik variant jak si pohrát s geometrií a nastavením. To ve zkratce znamená, že z univerzála na výlety a technictější, pomalejší traily můžeš udělat i bikeparkovou mašinu v mullet verzi. Rychlým úpravám se zde meze nekladou. Udělají ti během pár minut jiný stroj. Skládačka pro každého, kdo má rád vyladěný bike pro každou příležitost. Více si každopádně přečti tady: TEST Fuel EX.
ENDURO Full
Vlajková loď s pověstí dravce. ENDURO traktor TREK Slash je bomba. Kolo s univerzální geometrií, které projede vše a přitom to není jen další neohrabaný endurko. Obratnost, jež tě vybízí si vyhrát s technickými traily dle libosti a pak to pustit striktně dolů, to jsou charakterové vlastnosti této rakety. Zdvih 170/160 mm je dnes v enduru standardem. Hádej, kdo s tím přišel jako první? Bingo TREK! Vývoj této mašiny je stejně nekompromisní jako ona sama. Na pořádný traily potřebuješ pořádnou zbraň. Tady je!
Doufám, že jsem ti vše přiblížil. Klidně nám napiš, zavolej nebo se stav na kávu na naše prodejny ve Frýdku Místku nebo Brně!